Off Road är en terrängkörningsform inom motorsport och finns i flera olika typer. Efter att terrängkörningslagen som kom i mitten på 70-talet satte mer eller mindre stopp för all körning i terräng för nöjes skull, med motorfordon och att standardterrängbilar blivit allt populärare, fanns en önskan hos vanligt folk att få köra bland buskar och träd med sina så kallade cityjeepar.
1991anordnade Hässleholms Motorklubb i Skåne tillsammans med motortidningen 4 Wheel Drive den första terrängtouringen. Detta gick ut på att låta stadsfolket få testa sina bilar i terrängen, lära sig köra vid sidan av vägen och hantera sina bilar, samt se vad bilarna faktiskt gick för. Det blev en succé och följdes upp av många fler träffar. Terräng Touring är inget tävlingsmoment, utan endast för att köra tillsammans, lära sig, ha kul och träffa likasinnade.
Men visst finns det tävlingar inom off road. Trial innebär att man kör på ett bestämt spår som kallas sektion. Längs spåret finns ett antal terränghinder att ta sig igenom och man får inte backa, kränga bilen runt träd eller annat, då blir det utdelning av prick och straffpoäng. Man kör flera sådana spår och den mest minst antal prick vinner tävlingen. Här finns olika klasser beroende på hur modifierad och ombyggd bilen är. Originalklassen är för bilar i fabriksskick, sedan kommer standard, modifierad, promodifierad och sist prototyp. Det är i prototyp vi ser fordon med midjestyrning eller styrning på alla hjul till exempel. Trial finns inte bara för bilar, även trucktrial har haft framgång. Det är en mäktig syn att se de ryska lastbilarna Tatra ta sig an surhål, grustag och gigantiska stockar. Även här är det klassindelning efter vikt, antal hjul och så vidare, för att ska bli rättvist.
Formula off road kallas även backrace eller isländsk off road, och detta kör man oftast i grustag på speciella anvisade slingor uppåt. Det handlar om att komma nästan lodrätt uppåt. Monsterrace är offroadens svar på dragrace. Här tävlar bilarna en mot en på en naturslinga med kullar och avslutas oftast i en stor lerpöl.
För att köra trial behövs viss utrustning. Förare och co-pilot ska bära en godkänd hjälm med minst ECE22.05 och man ska ha heltäckande kläder av icke brandkänsligt material. Hjälm och bälte ska bäras så länge förare och/eller co-pilot befinner sig på tävlingsbanan. Fordonet ska vara registrerat, försäkrat, skattat och besiktigat för tävling och körning som inte är totalt inhägnad. När man håller på med bilar är reflexväst, brandsläckare, litet sjukvårdskit och diverse verktyg alltid bra att ha med, förutom den obligatoriska varningstriangeln. För lätta lastbilar och uppåt är det dessutom obligatoriskt med reflexväst. Att ha en reflexväst med klubbens tryck kan vara en rolig grej som stärker gemenskapen och visar att man kör för samma klubb, och det är busenkelt att beställa eget tryck på en väst.
Off Road är en riktigt publikvänlig motorsport, särskilt för barnfamiljer. Hastigheten är låg, det är gångavstånd mellan alla sektioner och det är många bilar på samma ställe. En del väntetider förekommer, men det finns alltid något att titta på.