Trial

Trial

Trial räknas till en av de minst farligaste och framför allt billigaste motorcykelsporterna. Att köra trial innebär att föraren ska köra en viss bana i skog och mark, då terrängen är allt utom jämn, utan att personen sätter ner sina fötter i marken eller hinder och så vidare.

Skulle det hända, får föraren en prick, för varje beröring på marken blir det en prick. Den som har minst prickar vinner tävlingen. Vilket innebär att det kvittar hur lång tid det tar att köra banan och föraren är alltid ensam på trialbanan. Som i sin tur innebär att det är väldigt få skaderisker, samtidigt som föraren lär sig att behärska sin körning.

Billigt

Trial är en billig motorsport, betydligt billigare än vad många tror. Visserligen kostar motorcykeln och utrustning. Men motorcykeln går att köpa begagnad och de flesta sporter kostar på ett eller annat sätt i form av olika utrustningar med mera. Dessutom så är driftkostnaderna ganska låga.

Vad krävs för trialtävling?

Det som krävs för att kunna köra trialtävling för förare mellan 12-15 år:

  • En motorcykel på högst 80 cc
  • Polistillstånd för området
  • En banlicens för den tecknade i just det området
  • Att föraren har en knattelicens
  • Tävlingen övervakas av ansvarige för tävlingen
  • Målsman ska vara närvarande

Det är andra krav för högre åldrar.

dante