Enduro tillhör en av de tuffaste motorcykelsporterna där du behöver kunna vara uthållig och en god fysik för att klara av. Namnet enduro härstammar från italienska och spanska språkformen av engelskans ord för uthållighet, endurance. Det finns till och med enduro för snöskoter om du hellre vill prova på det.
Sporten
Motorsporten enduro har förare i alla åldrar, tjejer som killar som är allt från vanliga motionsåkare till att tävla på elitnivå och har flest utövare i Sverige. Barn kan från och med att de är 12 börja åka enduro och tävla i Guldhjälmstävlingar efter att gått en licenskurs. Då kan de köra motorcyklar med 85 cc, för att sedan går över till 125 cc vid 13 års ålder. Sedan från och med 15 år, får ungdomarna vara med i tävlingar för vuxna och då som juniorer. När du fyller 23 räknas du som senior, fram till du fyller 40 år och blir sedan veteran.
Motorcykeln
Den motorcykel som används inom enduro är väldigt likt en vanlig motorcross. Men det finna några fåtal skillnader, som exempelvis mjukare fjädringar och ett belysningssystem. Dessutom har motorn en annan karaktär, då den har en mindre toppeffekt och vanligtvis ett högre bottendrag. I vissa tävlingar behövs inte belysning och då plockas det bort för att öka säkerheten, samtidigt som motorcykeln får en lägre vikt. En enduromotorcykel kan väga allt från 100 kg och upp till 130 kg.
Enduro typer
Enduron är uppdelad i två olika typer av tävlingar och dessa är:
Enduro typ 1 – Det är den mest traditionella och vanligaste tävlingsformen av enduro i Sverige. Tävlingsbanan är pilad och har tidkort, kontroller för tid, transport- och specialsträckor. Det kan dessutom förekomma olika specialprov under transportsträckorna.
SM i enduro och den legendariska Novemberkåsan körs med typ 1. Som inte det skulle vara nog med att köra banorna så snabbt som möjligt, gäller det att de som tävlar kan reparera och serva sina egna motorcyklar under pågående tävling. Därför gäller det att hushålla med sina krafter på ett taktiskt sätt under tävlingen, för om det skulle mot förmodan uppstå något problem med mekaniken.
Enduro typ 2 – är de endurotävlingar som inte har några tidkontroller. Tävlingen körs ett eller flera varv på en bana som är inhägnad, då en eller flera förare startar samtidigt. Några av de mest kända typ 2 tävlingar är bland annat: GGN (Gotland Grand National), Ränneslättloppet och Stångebroslaget. Dessa tre räknas som klassiska tävlingar inom enduro och ingår i ”Enduroklassikern”
Svenska enduroklassiker
Det är lite prestige att klara av en svensk enduroklassikern och i denna ingår:
- Stångebroslaget som genomför i juli månad
- Rännerslättsloppet som görs i oktober månad
- Gotland Grand National som körs under november månad
Dessa tre endurotävlingar är Sveriges största och kända varvlopp. Loppen hålls på en inhägnad bana och gör det möjligt att de förare som inte har körkort eller registrerade för motorcykel kan delta. För att fullföljt denna klassiker behöver du genomfört tre eller fyra varv per bana under ett och samma år.