Formel E

Formel E

Nej, titeln är inte felstavad. Formel E är den senaste, mest innovativa och miljövänliga varianten av Formel 1. Där bilarna är driva av el istället för bensin eller diesel. Vad skillnaderna mellan vanlig Formel 1 är och hur bilarna skiljer sig åt kommer följande inlägg handla om.

Historia

Racingseriens process började redan 2012 och skapades av Federation Internationale de l’automobile. Men det var inte förrän 2014/2015 säsongen kom igång, som serien gjorde sin debut i bilsports världen. Formel E är den högsta nivån av racing som för tillfället existerar för eldrivna bilar. Du som gillar idén av en sportig miljöbil kan alltså söka dig till den här sporten, men det krävs talang.

Bilarna

Underredet och stommen (chassit) är identiska på samtliga FE bilar. Skaparna är Dallara, av Renault. På dessa eldrivna bilar är även antisladdsystem förbjudet och markfrigången är på 7,5 cm.

Det är McLaren som ligger bakom idén och skapandet av den eldrivna bilen. Dess hästkrafter går upp mot 272, men under själva tävlingarna tillåts bara en användning av 204. En annan cool effekt av den eldrivna motorn är att ljudet endast är på 80 decibel, till skillnad från den vanliga F1 motorn som har hela 130.

Alla däck på FE bilar är skapade av Michelin, som är en jätte på däckmarknaden. Alla däck måste även vara densamma och är allvädersdäck med 18 tum stora fälgar. De eldrivna bilarna har mönstrade däck, vilket inte F1 bilarna har. Inom FE får bilarna inte heller ha däckvärmare.

Batteripaket på en FE bil får max väga 200 kilo och räcker till ca. 20-30 minuters körning. Skaparna bakom dessa batterier är Williams F1-stall. Paket är brandsäkert inkapslat och batterierna kommer i form av litiumjonbatterier.

Tävlingar

En stor skillnad mellan vanlig F1 och FE är att alla delar av processen sker på samma dag med de eldrivna bilarna. Alltså, både träning, kval och tävlingsmoment. I ett vanligt GrandPrix sker dessa delar under loppet av tre dagar (en helg). Men Eprix är alltså smidigare för både miljön och åskådarna.

Hittills har det varit säsong för FE sedan 2014/2015. I början av dagens körs en ca. 45 minuter lång träning och en ca. 30 minuters lång träning. Sedan startar kvalificeringen och senare mot eftermiddagen så är det tävling på allvar. Dessa tävlingar har ett obligatoriskt bilbyte under det en timmes långa loppet.

Teammästerskapet för samtliga fyra säsonger hålls av Renault E. Adams och förarmästerskapet hålls av den brasilianska föraren Lucas DiGrassi. Den senaste säsongen av FE började i december 2017 och tog slut den 12 Juli 2018. Denna säsong vann Jean-Eric Vergne förarmästerskapet.

Fanboost

Innan tävlingen kommer igång så kan teamen och de tre förare vinna fem sekunder av 40 extra hästkrafter, vilket är en enorm fördel i loppet. Detta sker via Formel E-webbplatsen, där fansen kan rösta fram den så kallade ”Fanboosten”.