Formel E

Formel E

Formel 1 har alltid dragit stora publikskaror dels tack vare de snabba farterna och dels på grund av det höga motorljudet, lukten av bränt gummi och de fartfyllda svängarna. Detta har dock inte varit så bra för miljön. FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) har därmed startat en mer miljövänlig racingserie med enbart elbilar. 2012 grundades serien, varpå den första tävlingen började säsongen 2014/15 och har redan blivit populär trots att motorljuden är en aning tystare än i den ordinarie Formel 1.

Att arrangera detta lopp är naturligtvis en dyr tillställning även om det kanske inte kostar fullt så mycket som hos Formel 1. Dock måste många strävande förare som vill nå toppen, ofta köra på lån för att komma dithän. Formel 1 och Formel E är oerhört kostsamma sporter som annars kräver sponsorer.

Motor, däck och batterier

Alla stall har likadana chassis, d.v.s stommen på bilen vilken kommer från den italienska racerbilstillverkaren Dallara. Tanken har varit att karossen ska ge ett lägre marktryck och öka räckvidden. Motorn är istället byggd av McLaren som är ett känt namn inom motorsporter. Dock är bilarna i Formel 1-loppen betydligt snabbare än i Formel E. Motorn i ett Formel E-lopp kan komma upp i ca 225 km/h medans de i ett Formel 1-lopp kan gå så snabbt som 380 km/h. Däcken är självklart tillverkade av det världsberömda märket Michelin och bara en enda däcktyp är tillåten.

Batterierna i bilarna tillverkas av Williams som även har ett stall i Formel 1. Batteripaketet väger hela 200 kg och de räcker till ca 30 minuters körning. Det är därför varje stall har två bilar så att de kan byta. Vid det andra depåstoppet hoppar föraren helt enkelt ut och byter till en fulladdad elbil. I Formel E så körs också både träningspass, kvalificering och tävling på samma dag och är alltså inte uppdelat på en hel helg.

Skillnader från F1

Reglerna är i stort sett desamma som i F1 men på grund av att det rör sig om elbilar så måste man göra vissa justeringar. I Formel E så deltar 10 stall med två förare i varje och alla lopp körs i stadsmiljö. Detta är också en marknadsföringsstrategi som arrangören hoppas kommer locka fler åskådare och nyfikna människor och få serien att blomstra än mer inom ett par år.

Inte så tysta som man kan tro

Trots att elbilarna inom Formel E inte alls är lika brummande och ger ifrån sig skrikande däckljud, så har många åskådare i alla fall förvånats över att loppen trots allt inte är så tysta som många hade väntat sig. Både däck, vinande vind och de brummande elmotorerna vittnar om att det ändå rör sig om en racingserie. Men självklart är det långt ifrån de vrål som förekommer under F1.