Dragracing

Dragracing

Dragracing är en av de motorsporterna där det gäller att se till att starta snabbt. Vilket innebär att fordonet ska starta helt stillastående, för att sedan köra en ¼ (ca 402 m) eller 1/8 (ca 201 m) del av en engelsk mil. Sporten dragracing kommer ursprungligen från USA.

Det finns olika fordon som det används inom dragracing, så som:

  • Bilar
  • Motorcyklar
  • Snöskotrar
  • Båtar
  • Och så vidare

Men alla har gemensamt att helt enkelt vara snabbast över mållinjen.

Om dragracing

Dragracingbanorna är asfalterad och är helt raka, samt korta. Oftast hålls tävlingarna på flygfält eller speciellt byggda banor för dragracing. Det gäller att få så snabb och hög acceleration som det går på fordonet som möjligt. Sedan är det att se till att vara först i mål på kortast tid och då är reaktionstiden medräknad.

Tävlingen går ut på att två fordon möts i ett heat, då vinnaren går vidare i tävlingen. Men i USA har de börjat med att upp till fyra fordon tävlar mot varandra. Tävlingen håller på till att det bara finns en förare kvar som slutligen blir segrare.

Dragracing i Sverige

I Sverige har dragracing växt sig stort då det finns flera banor som är permanenta i Sverige, som bland annat i Pite Draway, Mantorp Park och Malmös Raceway. Dessutom används flera flygfält för tillfälliga dragracingevenemang, som bland annat i Landskrona, Bulltofta, Vårgårda och Föne, bara för att nämna några.

Inom dragracing finns det olika klasser och både stora som små kan köra. Redan från 8 år kan tjejer och killar börja köra i Jr Dragster eller när barnen är 10 år Jr Dragbike- klasserna.

Bilklasser – det finns många bilklasser och några av dessa är:

  • Competition
  • Pro Modified
  • Pro Stock
  • Super Street
  • Top Fuel Dragster

Motorcykelklasser – det finns även ett flertal motorcykelklasser och några av dessa är:

  • Bracket
  • Funny Bike
  • Pro Street Bike
  • Super Twin Bike
  • Top Fuel Bike

ET-Racing

ET-Racing är ett komplement till de olika dragsterklasserna och började användas under 1980-talet i Sverige och fordonen har istället blivit indelade i olika säkerhetsgrader. Vilket innebär att fordonen är indelade efter hur snabbt de kan köra en bana. Vilket innebär i praktiken att det är antalet sekunder fordonet tar sig från start till mål som gäller och hur säkra de är för de hastigheterna och inte hur de har byggts.

Några av ET-klasserna som finns och körs i Sverige är:

  • Top Doorslammer
  • Super Pro Street
  • Gatbil Index A B C D E och är en förenklad namngivning på de besiktningsklasserna ner till 7,50 sekunder.